Monday, September 25, 2017

Aku dan Hijrah

Orang kata hijrah adalah satu pengorbanan. Harus aku simpulkan tepat bahawa sememangnya hijrah memerlukan pengorbanan dan menuntut kesabaran. 

Jika sebelum ini aku agak selesa berada di rumah sendiri yang cukup dengan segala kemudahan asas seperti Astro untuk menonton bolasepak Inggeris, Unifi berkelajuan tinggi, mesin basuh, microwave, mesin Coway hatta parkir kereta yang memudahkan, tidak perlu bayar rumah sewa, maka apabila berlakunya hijrah, kesemua nikmat itu tarik balik. 

Idea penghijrahan ini datangnya dari aku dan isteri aku yang tentunya kami berdua sudah tidak dapat bersabar lagi dengan keadaan jalanraya yang dipenuhi umat manusia keluar pagi pulang malam. Begitu banyak masa terbazir di jalanraya semata hanya menempuhi perjalanan dari Cheras ke Batu Caves yang sekitar 30km sahaja. Perjalanan 30km ini mampu menjadi sejam pada sebelah pagi dan boleh mencapai hampir 2 jam jika sebelah petang membawak ke malam.

Lalu, kata sepakat dicapai. Maka, jika penghijrahan mampu mengembalikan 'masa' yang kami buangkan di jalanraya, eloklah sekiranya masa yang ada itu dapat digunakan untuk memasak, mengemas dan paling penting merehatkan diri. 

Seawal 3 bulan pertama ini memang 'sakit'. Aku struggle. Aku terpaksa berasimilasi dengan keadaan dan persekitaran baharu. Dan tinggalkan segala kemudahan yang telah 'setia' denganku bertahun-tahun. Begitu juga dengan orang tuaku. Perasaan sedih tidak dapat digambarkan apabila ada keadaan di mana aku terpaksa melewatkan bayaran hutang kereta selama 1 bulan hanya kerana untuk membolehkan aku membeli makanan untuk kami berdua. Kadangkala, terpaksa berhutang dengan kawan-kawan hanya untuk membayar duit rumah sewa. Dan, raya yang lepas pun, aku dan isteri tiada langsung baju baharu untuk dipakai. Cukuplah pakai baju nikah kami tahun lepas yang masih elok untuk bergambar pagi raya. 

Keadaan persekitaran juga amat mencabar. Memilih untuk meninggalkan keadaan yang selesa di rumah teres dan menduduki sebuah kejiranan rumah pangsa kos rendah sungguh mendetikkan hatiku. Saban hari aku disajikan 'perang' suami isteri di depan rumah sehingga memaksa pihak polis datang membawa M-16, tangisan kanak-kanak yang seolah-olah didera, gejala sosial dengan budak sekolah rendah merokok selamba di lobi lif, kawasan buang sampah yang tidak terurus dan macam-macam lagi yang kau orang boleh fikirkan di sebuah kejiranan berkos rendah (barangkali). 

Lalu, ibrah apa yang dapat aku pelajari dari sini? 

Ya, sudah tiba aku menerima penghijrahan itu sememangnya menuntut sebuah pengorbanan yang bukan kecil anak. Ada masa kita akan menangis dan ada masa kita masih lagi mampu untuk ketawa kecil. Tidak selamanya aku boleh berada di tempat selesa dan cukup makan pakai segala-galanya. Aku perlu keluar untuk merasai sendiri bagaimana rasanya menunggu di hadapan bank semata untuk menanti 'wang' yang dipinjam dari rakan bagi membolehkan kami membeli barang dapur. Aku perlu keluar dari zon selesa supaya tak selamanya aku merasa 'ketidakcukupan'. Aku perlu mengajar diri pula untuk berkata 'cukuplah'. Dan berkenaan hutang, jika ada jalan lain, elakkanlah diri dari melakukan hutang melainkan keadaan amat terdesak. 

Dan aku bersyukur aku masih diuji dengan dugaan dan ujian yang masih mampu ditanggung. Sedangkan ramai lagi manusia di luar sana yang menanggung ujian yang lebih dahsyat dan berat dari apa yang pernah aku fikirkan. Bukanlah niatku untuk membuka kisah keaiban dan meraih simpati kalian, bahkan tujuanku cuma satu. Hanya untuk aku jadikan pelajaran dan pengajaran buat diri yang masih lagi belajar bertatih mengenal erti hidup. 

Sememangnya, hijrah itu mampu menerbitkan rasa syukur dan menyatakan perlunya manusia 'pulang' semula kepada Tuhan pentadbir alam.

Selamat Tahun Baru Hijrah 1439M.


No comments:

 
Google Analytics Alternative