Sunday, June 05, 2016

Memimpin Negara Maju

Suatu hari, bos aku menyuruh aku mencari sub-kontraktor yang boleh memasang pendingin hawa untuk satu projek ni. Aku cuba tanya orang-orang yang pernah aku pernah berurusan ketika di syarikat sebelumnya. Dengan mengikut prosedur sebetulnya iaitu dengan meminta sebutharga (quotation) dan sedikit senarai rujukan projek (project reference list) daripada mereka, aku kemukakan beberapa nama sub-kontraktor kepada bos aku untuk dia buat interview seterusnya membuat pilihan.

Ketika aku minta mereka beri sebutharga macam biasa, aku tak suruh mereka mark-up sebutharga bila projek ni dapat kat dia. Juga tak minta mereka 'percent' jika projek ni dapat kat dia. Dan akhirnya, projek memasang pendingin hawa ni dapat kat sub-kontraktor telah aku kemukakan dalam senarai beberapa nama kontraktor melalui pemilihan yang dibuat bos aku. Aku takde pengaruh apa-apa pada bos aku dalam membuat keputusan hatta 'memberi nasihat 25%' pun tidak. Apatah lagi nak minta upah atau 'percent' daripada yang berjaya tu. 

Bukan macam kau, duduk dalam pentadbiran organisasi dan kerja urus tender, lepas tu bocorkan harga tender dekat kawan-kawan kontraktor kau. Bila dapat kat kawan kontraktor kau, kau mintak 10 hingga 25% sebagai saguhati kononnya. Macamana negara nak maju bila harga asal projek terpaksa mark-up semata-mata nak bagi kat anak bini kau yang makan duit haram tu?

No comments:

 
Google Analytics Alternative