Saturday, May 14, 2016

70 Tahun UMNO

Semasa aku sedang tenang melihat sawah bendang yang terbentang luas sambil duduk di atas pangkin yang dibina guna duit biasiswa MARA, datang seekor monyet ke arah aku lalu bersila.

"Apa punya tak siuman orang sambut Hari UMNO ke 70 tu..", kata monyet tu sambil menggaru-garu punggung merahnya.

Aku sedikit kaget melihat beliau mampu bercakap namun aku berlagak tenang.

"Yelah, dah tertubuh sejak 1946 kan?"

"UMNO sekarang ni lahir tahun 1987 la bijak..", monyet tersebut meninggikan suara.

"Ah, siapa tak tahu. Tapi, ia tetap UMNO. Jadinya, mereka gunakan tahun lahir 1946 tu sebagai tarikh ditubuhkan. Tidak begitu?", soal aku.

"Bodoh. Aku bagi contoh JDT. JDT itu ditubuhkan tahun berapa? Mengapa mereka tidak sebut JDT lahir sebelum 2013 itu?"

"Hmmm....."

No comments:

 
Google Analytics Alternative