Saturday, May 24, 2014

Hal Cermin Gelap


Kebelakangan ini hangat sungguh perkara cermin gelap atau dalam bahasa rojaknya tinted gelap diperkatakan. Entah bagaimana isu ini bermula, aku pun kurang periksa. Namun, ia berkait dengan bantahan orang ramai samada di dalam suratkhabar atau laman sosial.

Aku pun turut sama terkena tempiasnya. Kereta yang baru dipasang cermin gelap tersebut telah ditahan JPJ dalam satu sekatan jalanraya di Jalan Benta-Kuala Lipis. Pihak JPJ mengeluarkan notis peringatan di mana ia meminta aku membuat pemeriksaan di mana-mana JPJ cawangan. Inilah yang menyusahkan orang ramai sebenarnya apabila pihak JPJ tidak mempunyai alat pengukur ketelusan cahaya bagi mengesan ketelusan cahaya pada cermin. Mereka cuma menggunakan mata kasar dan membuat andaian sendiri. Kes aku juga begitu.

Tanpa mahu disaman, aku pun memeriksa kenderaan di JPJ Bangi dua minggu kemudian. Dan, seperti dijangka, memang cermin gelap aku tidak melepasi tahap dibenarkan. Notis tersebut dicop gagal dan aku diminta menukar cermin gelap atau membuka cermin tersebut dalam masa seminggu. Beberapa hari kemudian, aku pun pergi semula ke kedai tinted dan meminta agar mereka membuka semula tinted tersebut. Aku tidak bercadang untuk menukar ke tinted yang lebih rendah kerana mahu pergi pemeriksaan semula dengan JPJ.

Sebelum genap seminggu, aku pun kembali ke JPJ Bangi dan tiada masalah tinted lagi. Ia telah mengakibatkan kerugian pada aku dari segi masa, wang dan petrol. Nasib baik warranti masih ada lagi dan kedai tinted tersebut membukanya dengan percuma. Bertitik tolak daripada kejadian ini, kini heboh pula mengenai kajian semula penggunaan cermin gelap. Bagi aku ketelusan cahaya dibenarkan (tinted mestilah melebihi dari angka ini) bagi cermin depan 70%, kiri kanan 50% dan belakang 50% adalah mengarut dan merepek.

Sudah-sudahlah buat peraturan mengarut wahai Jabatan Pengangkutan Jalan.



Tinted aku yang terkorban


No comments:

 
Google Analytics Alternative