Sunday, October 20, 2013

Penjual Putu Piring yang Setia


Lebih kurang 18 tahun lepas, aku masih ingat kalau ikut Ayah ke pasar malam, aku akan berjumpa dengan seorang makcik penjual putu piring. Kebiasaannya memang Ayah akan beli sebab putu piringnya memang sedap. Ketika itu makcik tu meniaga di Bandar Tun Razak dan kadangkala ditemani suaminya.

Semalam, hampir 18 tahun, makcik dan suaminya itu masih lagi menjual putu piring. Cuma lokasinya berlainan. Aku tahu yang dia memang sudah berpindah lokasi, namun semalam aku terdetik hati untuk membeli putu piringnya. Dengan RM3, aku dapat membeli lima biji putu piring dia dan ternyata, rasanya masih sama dan asli seperti 18 tahun lepas.

Apa yang membuatkan aku terfikir sejenak adalah bagaimana mereka berdua boleh kekal istiqamah dalam menjalankan perniagaan putu piring. Gerainya tidaklah besar dan tidaklah juga kecil. Dan aku percaya, mereka memang mempunyai pelanggan yang setia bersama selama beberapa tahun. Ketika orang lain, mungkin sudah bertukar bidang pekerjaan atau perniagaan, mungkin sudah berehat di rumah bersama anak cucu, tetapi mereka berdua tetap yang dulu menjual putu piring.

Mereka sangat tabah.


Rasa putu piring yang asli dan penuh tradisi


No comments:

 
Google Analytics Alternative