Monday, June 03, 2013

Memaki Perbadanan


Petang tadi aku mendapat sepucuk surat bertulis 'Urusan Seri Paduka Baginda'. Ah sudah, aku kena panggil untuk terima Panglima Setia Mahkota yang membawa gelaran Tan Sri ke? Pandangan aku meleset kerana di atasnya tertera nama penuh PTPTN. Bosan sungguh aku melihat surat penyata pinjaman ini. Barangkali, peminat PTPTN saja yang suka menerima kiriman surat sebegini.

Aku bukak dengan berhati-hati. Sebaik saja aku melihat baki penyata tersebut yang bertulis RM7,100, aku mula kecewa. Seingat aku, aku pinjam RM7,500 daripada PTPTN. Campur ujrah apa semua, ada la dalam RM7,700 keseluruhan pinjaman. Aku kecewa bukan apa. Aku bayar sejak awal tahun lepas dengan sebulan sekali aku memasukkan RM100 ke dalam bil bayaran. Takkanlah sudah genap setahun, jumlah bayaran balik hanya RM600?



Tanpa membuang masa, aku capai telefon dengan rasa marah. Aku dail nombor hotline yang tertera di belakang penyata tersebut. Aku dengar dulu operator merepek dan kemudian baru aku disambungkan kepada operator wanita. Aku tanya "Kenapa baki bayaran saya tak jauh beza cik?".

"Yang tu baki tahun lepas. Setakat 31 Disember 2012." jawab wanita tersebut setelah memeriksa butiran peribadi aku.

"Oh, ni tahun lepas la? Jadi, berapa baki sebenar saya setakat ni?" aku bertanya kembali.

"Baki pinjaman diploma encik berjumlah RM6,7**.**. Encik kalau nak bayar ikut online, encik kena klik pada bayaran Ujrah. Encik didapati ada buat bayaran konvensional (konvensional ni pinjaman degree aku) sebanyak sekali dalam tahun ni," terang operator wanita tu panjang lebar.

"Oh, maknanya, saya ada tersilap bayar ke pinjaman degree la ni?"

"Ya encik.."

Setelah selesai mengucapkan terima kasih, aku meletakkan telefon. Aku pun tak tahu kenapa aku tak jadi nak maki. Samada kesilapan aku atau operator wanita itu yang membuatkan aku tak jadi nak maki. Apapun, aku tetap merasakan bayaran balik yang dibuat saban bulan tidak setimpal dengan baki yang tinggal. Yang inilah orang BN suka. Bayar pinjaman PTPTN bersama caj yang merepek. Entah apa yang diorang ni suka sangat, aku pun tak tahu.

Tiba-tiba, seekor kucing lalu di sebelah aku dan bersuara,

"Hek eleh, selalu pegi oversea pun nak berkira ke bayar PTPTN? Bersyukur la sikit brader.."

Terus aku tendang kucing itu melepasi Selat Tebrau.

No comments:

 
Google Analytics Alternative