Thursday, January 24, 2013

Surat Mengandungi Khabar




Dahulu ketika masih bersekolah rendah dan menengah, saya suka membaca suratkhabar. Setiap pagi jika sekolah petang, saya akan membaca suratkhabar terlebih dahulu. Dan jika, sekolah pagi, petangnya pula saya baca suratkhabar. Hendak mendapatkan suratkhabar ni tak susah. Ayah saya telah melanggan pada seorang apek cina dan setiap pagi, dia akan membalingnya di halaman rumah.

Saya sendiri tidak tahu kenapa saya suka baca suratkhabar. Mungkin kerana saya berminat untuk mengetahui hal ehwal tempatan, berita dalam dan luar negara, hiburan dan juga paling best adalah sukan. Mungkin kanak-kanak sebaya saya tidak ramai yang berminat membaca suratkhabar tetapi bagi saya membaca suratkhabar setiap hari memberikan satu kepuasan.

Cikgu BM sekolah rendah saya pernah berpesan, "Kamu kena rajin-rajin baca akhbar, rencana, majalah ilmiah supaya karangan kamu jadi bagus!". Pesanan itulah yang saya pegang sampai hari ...err..hari..err. (walaupun karangan saya tidaklah bagus).

Setelah 18 tahun

Saya jadi kurang berminat untuk membacanya lagi. Suratkhabar hari ni penuh dengan berita politik yang tidak diketahui kesahihannya. Ia bahkan menjadi satu senjata untuk menghentam satu pihak yang lain tanpa pihak yang dituduh dan dihentam diberi peluang menjelaskan kepada suratkhabar mereka. Namun, apabila ia melibatkan pergolakan sesama mereka, barulah mereka menyiarkan berita mengenainya. 

Saya sungguh sedih melihat situasi sebegini. Saya tidak lagi enjoy membaca suratkhabar kerana yang ada hanyalah fitnah dan hentam keromo kepada satu pihak saja. Maka, saya ambil keputusan untuk membaca mana yang perlu saja. Benarlah janji Allah di mana pada akhir zaman ini, akan bermaharajalela berita-berita fitnah yang sukar dibendung.

No comments:

 
Google Analytics Alternative