Wednesday, November 07, 2012

Teman Dari Sabah


Saya tahu bukannya senang untuk kita memasuki mana-mana universiti awam tempatan jika tidak cemerlang. Persaingannya tinggi dan sengit. Jadi, sekiranya tawaran daripada IPTA diperolehi, janganlah adik-adik siakan. Kadang-kadang, kita belum cuba tapi sudah mengalah. Ceritanya begini....

Semasa saya mula-mula memasuki UiTM di Pulau Pinang tujuh tahun dahulu, ramai rakan saya datang dari berbilang negeri. Ada daripada Kelantan, Johor, KL dan juga Sabah. Alkisahnya, saya mengenali seorang budak Sabah yang tutur katanya begitu lembut dan bersuara halus. Selesai tempoh minggu suaikenal (atau apa saja term yang digunakan untuk minggu tu), aku tengok dia menggalas beg dan bermacam-macam barang dibawaknya di lobi hostel.

Aku menyapanya dan bertanyakan mahu ke mana. Dijawabnya, menunggu pakciknya datang jemput.

"Buat apa pakcik ko datang ni?"

"Aku nak berhenti..."

"Hah?"

"Ya, aku tak boleh di sini. Aku tengok buku-buku kejuruteraan semuanya tebal-tebal belaka. Takut aku.."

"La..buku memanglah tebal. Bukannya kena hafal semua dari buku tebal tu.."

"Takpalah...Aku nak try mohon politeknik ni. Studynya nanti takdelah tertekan sangat bah..."

Belum sempat aku menasihatkannya, pakciknya sudah tiba. Seraya itu, mereka bergerak keluar dari kawasan hostel setelah memasukkan barang-barang ke dalam kereta. Aku sedih.

Aku sedih kerana tak sempat pujuk dia untuk mencuba. Sekurang-kurangnya mencuba untuk menempuh pengajian diploma ni dahulu. Sayang sekali. Namun, aku berharap beliau sudah berjaya mencapai cita-citanya. Insyaallah.

No comments:

 
Google Analytics Alternative