Sunday, April 15, 2012

MRR2 dan Takdir


Salah satu sifat rahsia aku yang tak diketahui kebanyakan orang ialah sifat ingin tahu aku yang tinggi. Malah adventurous juga. Maka, tersebutlah sebuah kisah yang aku ingin meneroka Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 atau orang biasa panggil MRR2 pada Sabtu lepas. Disebabkan sifat ingin tahu yang menebal dalam dada, maka aku mahu berjalan (atau memandu) hingga ke hujung highway bermula daripada Cheras.

Sebenarnya, MRR2 ni agak panjang juga kerana ia menghubungkan Cheras hingga ke Sungai Buloh setelah aku drive lebih kurang sejam. Dan antara fakta yang tak diketahui ramai, highway ni juga sebenarnya sempadan antara KL dan Selangor. Cuma belah mana sempadannya tu, aku tak berapa pasti. 

Berbalik kepada kisah pengembaraan aku ni, aku telah ditakdirkan lost atau tak tahu mana nak tuju sebaik saja hampir sampai ke Sungai Buloh. Aku terselamat setelah aku nampak signboard menuju ke Shah Alam disebabkan aku biasa sikit jalan-jalan di Shah Alam. Namun begitu, walaupun ia menuju ke Shah Alam, aku still lost kerana jalannya tidak pernah aku lalui sebelum ini.

Disebabkan aku masih lost dan tidak biasa dengan jalan tersebut, aku mengambil keputusan berhenti untuk sembahyang Asar kerana jam sudah pukul 4.30 petang ketika itu. Ditakdirkan, ketika aku nak ke bilik wuduk, aku merasakan suatu pemandangan dan persekitaran yang macam pernah aku lihat sebelum ini. Aku cuba mengingat kembali mengenai masjid yang aku jejakkan kaki ini.

Setelah puas mengingat, aku seakan mendapat satu panduan bahawa aku pernah menjejakkan kaki di masjid ini. Ya, Masjid Darul Salim di Subang 2 inilah yang menjadi tempat aku menunaikan solat Jumaat semasa aku praktikal dulu. Tiba-tiba aku rasa nak menangis kerana dua sebab. Pertama, kerana aku bertemu semula jalan yang aku sesat. Kedua, kerana aku berpeluang menjejakkan kaki di masjid ini lagi setelah lebih dua tahun aku tinggalkan alam praktikal.


Dapat juga aku jejakkan kaki di sini lagi, syukur..


Jadi, alang-alang sudah hampir sampai ke kilang tempat aku berpraktikal, maka aku pun memutuskan untuk menjenguk-jenguk kilang mesin itu. Seronok apabila melihat kawasan kilang dan sekitarnya membangun. Dan paling best, aku dapat berjumpa dengan sahabat dari Bangladesh ketika dia baru pulang dari pasar malam. Aku nak tumpang hantarkan barang dia tapi dia menolak dengan baik. Baik sungguh pekerti pemuda dari bangla ni. 


Kilang biasa-biasa


Dipendekkan cerita, aku pun selamat sampai ke rumah. Kesimpulannya, dalam hidup ni kita kena berani mencuba segalanya (asalkan bukan yang terlarang). Kerana dalam ketidakpastian dan kesamaran itu, pastinya kita akan beroleh sesuatu samada manfaat ataupun pengajaran untuk kita renungkan. Sekian.

No comments:

 
Google Analytics Alternative