Tuesday, November 22, 2011

Gelora di Gelora Bung Karno


Sekalung tahniah dan sekalung pingat emas cewek Indon berikan kepada seluruh pemain Harimau Muda yang mencatatkan kemenangan dalam final bolasepak Sukan Sea 2011. Kemenangan ke atas tuan rumah Indonesia melenyapkan terus kata-kata dan lemparan kecaman yang diterbitkan daripada sebahagian besar penyokong Indonesia yang tidak bertamadun di Gelora Bung Karno.


We are the Barracuda team!!


Jarang sekali saya mahu menghadiahkan tahniah di atas kejayaan skuad muda negara kerana bagi saya mutu permainan tidaklah begitu membanggakan di separuh masa kedua semalam. Namun, perlunya saya menukilkan ucapan tahniah ini kepada mereka kerana sepanjang berada di Indonesia, pelbagai dugaan dan rintangan yang mereka hadapi dalam usaha mereka menewaskan tuan rumah yang bukan saja berkeupayaan seramai 11 orang tetapi perlu menghadapi jutaan penyokong fanatik tuan rumah. 


Heroes from Kelantan!


Dari insiden 'barracuda', bas dihalang, lagu Negaraku diejek, jeritan 'maling', ketibaan pegawai doping dan lain-lain lagi di venue sukan yang lain. Itu semua tidak melemahkan mental dan semangat anak-anak muda ini yang nampaknya sudah lali dengan insiden sebegini. Inilah sebenarnya pembakar semangat kita. Pada pendapat saya, layanan sebegini bukannya melemahkan pemain sebaliknya ia menambah semangat dalam diri anak-anak muda ini.

 
 Emas milik kami lagi!



Pernah saya dicaci dari luar padang oleh rakan-rakan atas permainan mengecewakan yang saya tunjukkan, namun cacian itu hanya menambahkan lagi semangat saya untuk bermain baik dan ia meresapi dalam permainan saya selepas itu. Ini contohlah tapi memang kisah benar. Sewajarnya, kita mengucapkan tahniah kepada skuad Ong Kim Swee ini kerana berjaya meresapi semua tekanan maha hebat meskipun masih muda. Adakalanya Arsenal pun tidak mampu berhadapan dengan tekanan yang hanya ala kadar tapi skuad harimau muda ini boleh! 


 Tigers!Aummm!!


 Walaupun perjalanan kita masih jauh, saya nampak ada sinar di hujung terowong buat bolasepak Malaysia yang selama ni menjadi bahan penambah dosa saya dengan kutukan yang dilemparkan. Saya katakan ada sinar adalah kerana kita semakin konsisten. Dua tahun lepas kita mengenggam emas di Laos. Setahun yang lepas pula kita menjulang Piala Suzuki. Manakala tahun ini kita kembali mempertahankan emas Sukan Sea. Tidak keterlaluan jika saya katakan kita kini adalah Raja bolasepak Asia Tenggara. 



 Fakri bukan hero kita. Passenger...

Cuma sayang, kita masih belum menjulang piala atau medal di hadapan penyokong kita sendiri. Di bumi kita sendiri. Di tanah tumpah darah kita. Saya percaya masa itu akan tiba. Tahun depan, kita adalah tuan rumah Piala Suzuki. Inilah peluang yang harus direbut demi mengekalkan penguasaan dan penaklukan wilayah Asia Tenggara ini. Akhir kata, syabas saya ucapkan kepada Harimau Muda!!

No comments:

 
Google Analytics Alternative