Wednesday, August 17, 2011

Terima Kasih Fabregas


Wajah ceria bercampur sugul dapat aku rasakan


Seharusnya keputusan Fabregas ke Barcelona itu haruslah dihormati oleh segenap fans Arsenal sepertimana mereka menghormati keputusan Thierry Henry ke Barcelona dulu. Fabregas memang layak kembali ke tempat asalnya kerana memang itulah yang dicita-citakannya selama ini. Apalah guna menyimpan player yang meronta-ronta mahu pulang ke kampung halamannya di kala hatinya juga sudah tiada di Arsenal.

Aku percaya yang Fabregas berat untuk meninggalkan Arsenal kerana Arsene Wengerlah yang menjadikan beliau pemain sebagaimana yang kita lihat hari ini. Aku tidak pasti jika bukan Wenger yang menggilap bakatnya, apakah dia mampu untuk berdiri sebaris dengan barisan bintang Sepanyol yang lain menjulang Piala Dunia tahun 2010 lalu. Arsenal adalah tempat selayaknya untuk beliau mengembangkan bakat dan mengeluarkan potensi yang ada jika dibandingkan dengan kelab-kelab lain yang mungkin tidak akan memberi peluang serupa sebegitu.

Tidak haruslah seseorang yang bergelar peminat setia Arsenal mencaci Fabregas hanya kerana beliau meninggalkan Arsenal untuk ke Barcelona. Lupakah kita bahawa jasa-jasa beliaulah yang telah meletakkan Arsenal di puncak kemenangan? Meskipun beliau gagal menghadiahkan kelab sebarang piala tapi itu bukan alasan untuk terus mencaci beliau. Aku masih ingat bagaimana ketika di awal kemunculannya, dia boleh sound Alan Shearer dalam perlawanan menentang Newcastle sekitar tahun 2006 rasanya. Alan Shearer ketika itu berjalan lambat-lambat ke dalam kawasan Newcastle setelah mereka menjaringkan gol. Fabregas lantas menolak dia supaya cepat. 

Insiden meludah Ballack juga satu kenangan nakal yang masih aku ingat. Antara kenangan lain adalah apabila menjaringkan gol di San Siro menentang AC Milan dan cara beliau meraikan gol itu bersama Wenger adalah sesuatu yang meremangkan bulu roma. Aku juga masih ingat bagaimana dia muncul sebagai cameo penyelamat ketika menentang Aston Villa menjaringkan 2 gol dalam tempoh belasan minit lalu dikeluarkan semula kerana kecederaan. Banyak lagi kenangan Fabregas bersama Arsenal yang aku ingati namun tak mampu diungkapkan. 

Jadi, aku ucapkan selamat berjaya kepada Fabregas di Barcelona meskipun dia tak faham apa yang aku tulis ni. Segala sumbangan dan pengorbanan anda kepada Arsenal selama ini amatlah dihargai. Semoga anda berjaya menjadi pemain yang lebih baik Francesc Fabregas Soler!!


Thanks for 8 wonderful years and goodbye mate!!

No comments:

 
Google Analytics Alternative