Thursday, July 21, 2011

Kerja


Hari ini 20 Julai 2011, aku memulakan langkah hidupku sebagai Jr.Mechanical Engineer di sebuah konsultan. Hari ni mula-mula aku diperkenalkan kepada semua orang di ofis. Bila akak bahagian admin memperkenalkan aku sebagai "Ni mechanical engineer kita yang baru..." kepada setiap orang, aku mula rasa bergetar. Bergetar kerana bebanan dan tanggungjawab yang akan aku pikul dengan jawatan tersebut.

Selepas itu, meeting pertama bos dengan engineer-engineer yang mana aku hanya mendengar dengan penuh khusyuk sambil mereka membincangkan pasal kontrak, tender, site dan macam-macam lagi yang buat aku pening. Selepas itu, aku pun mendapat meja sendiri dengan dilengkapi komputer dan interkom. Selain itu, dapat set alatulis percuma. Setelah setup komputer selesai, aku berjumpa dengan Head of Mechanical Department, Encik din namanya untuk bertanyakan apa kerja yang boleh aku lakukan pada hari ni.

Lantas, dia membawa aku ke satu sudut di mana terletak satu buku Panduan Pengauditan mengenai treatment plant atau loji rawatan air. Dalam buku ni, lengkap dengan proses, layout plan, komponen-komponen dan macam-macam lagi. Jadi, satu hari aku habiskan dengan mengkaji buku tersebut.

Risau jugak aku memikirkan nasib aku di sini. Entah apalah yang ada di depan aku nanti.

No comments:

 
Google Analytics Alternative