Thursday, September 30, 2010

Perusahaan

Aku hirup udara pagi ini dalam-dalam. Cuaca hari ini sangat baik. Tanpa mempedulikan pemanasan global yang kian berlaku, aku hidupkan enjin motor dan memulakan perjalanan. Jiwa hari ini rasa bersemangat untuk ke kelas. Entah kenapa. Mungkin malam tadi mimpi yang indah-indah barangkali. Barangkalilah.

Perjalanan ke kampus mengambil masa lebih kurang 10 minit jika laju. Dan menjadi lebih 15 minit jika perlahan. Laju mana, perlahan mana ikut sukahati korang punya skala lah. Sampai di satu area ni, hidung terbau coklat. Bukan ada coklat mencurah-curah di ladang gandum, sebaliknya aku sedang melalui satu kawasan perusahaan membuat coklat yang dipanggil kilang Cadbury. Jadi, setiap kali aku pergi dan balik dari  kelas, hidung aku 'kenyang'  dengan bau-bauan dari kawasan ini. Sesudah disajikan dengan bauan coklat, hidung aku disajikan pula dengan bau-bauan yang digemari perokok yakni tembakau. Di sebelah kiri jalan terdapat perusahaan membuat rokok tembakau manakala di sebelah kanan perusahaan memasang kereta Toyota. Jadi, setiap hari aku akan melalui kawasan-kawasan perusahaan ini. Dan setiap kali itu jugalah bermacam-macam bau yang akan hinggap di hidung aku saban hari.


Bersambung....

2 comments:

Raja Fiqri Fauwaz said...

haha. Bau kilang rupanya. Ingatkan perusahan mende la..

eJAI said...

Yup...banyak perusahaan sepanjang jalan...hehe

 
Google Analytics Alternative