Saturday, July 11, 2009

Revolusi '98


Kalau sebut tahun 98 mesti dalam kepala otak terbayang hatrik Zidane masa final World Cup lawan Brazil. Walaupun masa tu Ronaldo kena penyakit sawan tapi kehebatan Zidane masa tu memang tak boleh nafilah. Selain dari tu jugak, dalam tahun 98, korang mesti teringat kat SUKOM yang pertama kalinya dianjurkan kat Malaysia.

Tapi bukan aku nak cerita pasal tu dalam tahun 1998. Aku rasa kebanyakan pun dah tahu cerita ni tapi saja aku nak refresh balik di samping nak share ngan korang semua.

Sebenarnya agak lama aku tak sentuh tentang politik tanah air ni. Yela, bayangkan dia punye kotor tu macam tahap kualiti bolasepak Malaysia je kan. Ape taknya, kalau ada politik dalam bolasepak memang hancur la sukan tu jawabnya. Tak pernah pulak aku dengar Liga Inggeris ni diterajui orang-orang politik. Ade ke? Tu kena tanya bro freDD.

Berbalik kepada tahun 98 yang aku nak bagitau ni, sebenarnya turning point politik Malaysia sampai jadi macam sekarang ni adalah pada September 1998 tu. Betul tak? Terpulanglah pada penilaian masing-masing. Masa tu aku sekolah rendah lagi tapi masa tu jugalah aku mula berminat dengan hal politik tanah air. Kalau sebelum September 98 tu takyah nak fikir-fikir panjang dah sokongan kat siapa. Tapi sekarang kena fikir banyak kali, nilai banyak kali dan siasat banyak kali.

Tambah lagi dengan mainan media arus perdana sekarang, semuanya tak boleh telan bulat-bulat dan percaya seratus peratus. Betul, media mainstream ni bukan boleh percaya sangat. Dalam Transformers 2 pun ada bagitau benda ni. Yang penting, korang nilailah dengan akal berdasarkan sumber-sumber sahih jika melibatkan politik kita ni. Bukan apa, takut terikut membabi buta je. Ok. Fullstop.

No comments:

 
Google Analytics Alternative