Sunday, July 19, 2009

Rasa Hidup Ini

Sebaik sahaja aku memulakan pengajian semester baru, banyak cerita-cerita yang aku lalui. Tapi semua hampir sama saja perkaitannya. Begini,


1. Abang kepada rakanku meninggal dunia dalam kemalangan jalanraya. Motor yang terlibat dalam kemalangan itu sebenarnya milik rakanku. Sekarang ni, dia nak jual dah.

2. Bukak je sem baru, dengar member sakit nak dekat sebulan. Pegilah ziarah dia kat Klang. Sembang-sembang, dia rupanya terlanggar 'benda'. 'Benda' tu yang masuk dalam badan buat badan lemah. Kesian gak. Sekarang dia dah duduk balik kat rumah sewa ni dan pergi kelas dah. Tapi memang aku nampak dia masih lemah lagi. Katanya, 'benda' tu tak keluar lagi.

3. Rumah sewa aku kena rompak masa cuti sem. Yang tinggal kat rumah masa tu ada 3 orang kawan aku je. Ketiga-tiga hilang duit. Dekat beratus jugaklah. Bukan sekali dua. Dekat 2,3 kali jugaklah. Sayangnya, bukan manusia yang buat. 'Benda' lain buat. Siap bertuan lagi. Dengar cerita orang Indonesia. Bomoh mana entah yang bagitau ni kat kawan aku. Peliknya, duit je hilang. Komputer dengan laptop 'dia' tak minat nak curi pulak. Bukan IT punya spesis la ni. Lagi satu peliknya, kejadian ni hanya berlaku pada Rabu malam Khamis. Agaknya syarat dorang kot.

Akibat dah banyak kali sangat kejadian ni berlaku masa cuti arituh, member aku buat teori mudah. Simpan duit dalam bekas bertutup. Confirm dia tak ambil. Yelah, duit rumah ada beratus dalam tin biskut tak pulak 'dia' kebas. Agaknya 'dia' tak boleh buka benda bertutup kot. Nak lagi best, 'benda' ni boleh buat tilam member aku kat tingkat atas boleh turun kat tingkat bawah siap landing kat ruang tamu lagi.

4. Ayah kepada rakan baikku meninggal dunia hari Selasa lepas. Aku agak lama tak contact dia ni sebab habis degree sekerat jalan tahun lepas, dia balik kampung. Kerja untuk menyara diri dan keluarga. Sayang gak bila dapat tau dia tak dapat sambung pengajian walhal dialah antara bestfren aku. Ok, setelah agak lama aku tak contact dia, tiba-tiba aku teringat akan dia sehari sebelum ayah dia meninggal. Aku mesej dia, " Kau buat apa sekarang?". Dia jawab, " Aku jaga ayah aku tengah sakit kat hospital ni." Dengan ajal maut di tanganNya, keesokannya dapat mesej dari dia yang ayah dia meninggal pagi tu. Betapa dekatnya kita dengan kematian bukan?

Lagi satu kejadian yang hampir serupa adalah semasa aku duduk sekolah asrama. Aku bersembang dengan member aku macam-macam malam tu. Termasuk pulak dalam sembang tu pasal ayah dia. Dia risaukan keadaan kesihatan ayah dia yang tak seberapa. Esoknya, aku bangun pagi, dapat tau cerita dari member satu dorm yang member aku tu dah bertolak ke kampung sebab ayah dia meninggal. Betapa terkejutnya aku sebab malam sebelum tu, aku berborak panjang mengenai ayah dia.

Aku rasa setiap apa yang berlaku di sekeliling aku sekarang sebagai menandakan satu isyarat untuk aku samada sedar atau tidak. Aku harus bersedia dengan kehidupan aku yang bakal aku tempuhi ini dalam jarak hanya sejauh satu hari mungkin. Siapa tahu, esok-esok giliran kita. Tapi aku hanya berdoa agar aku dan ahli keluarga aku dipanjangkan umur dan dilimpahi rahmatNya.


Apabila datang detik itu, kita sudah tidak mampu untuk mengelak.

No comments:

 
Google Analytics Alternative