Monday, December 22, 2008

Jalan Jalan Tengok Blog


Kredit Gambar-http://www.flickr.com/photos/widakso/1149674186/

Sepanjang pengrehatan(ayat Bahasa baru) aku dari alam pembelajaran dan segala macam kerenah kesibukan dunia, aku amat rajin menjengah blog-blog orang. Bukanlah amat rajin sebenarnya, tetapi lebih kepada 'stalk' blog orang. Macam blog-blog di senarai aku itu. Seperti suatu ketagihan apabila membacanya. Aku tidak tahu kenapa. Sudah seakan kemestian apabila aku membuka komputer setiap hari pasti aku akan menjengah blog mereka.

Ada macam-macam jenis blog yang aku jumpa, bukan sahaja di senarai aku itu. Ada juga yang lain seronok untuk dibaca. Ada blog yang nampak depresif sahaja. Dari entri-entri terdahulu sehinggalah sekarang. Tak pernahnya rasa gembira. Aku tidak tahulah kenapa. Mungkin juga tuan punya blog itu sering bermasalah tak kira peribadi ataupun keluarga. Tetapi kalau tulisan di blognya asyik tertekan sahaja,tidakkah engkau akan sama rasa tertekan apabila membacanya? Jadi, apabila banyak sangat rasa tertekan dalam setiap entri beliau, mungkin kita berasa mual dan muak membacanya. Aku tahu mereka berhak menulis isi hati mereka cuma aku risau kesan daripada penulisannya.

Sama juga ada blog yang marah orang itu,marah orang ini. Maksudnya, dia spesifik dalam menyampaikan kemarahannya pada orang itu cuma tidak tertulis nama orang yang dicacinya itu. Itu berbeza dengan kritikan. Kadang-kadang aku pun tidak faham mengapa mereka mesti menulis kemarahan atau depresif mereka di blog. Mereka mahu orang lain baca apabila mereka siarkan di laman awam iaitu blog namun apabila dikritik mereka menyatakan "ini blog aku,aku punya sukalah". Perlu diingatkan bahawa pembaca juga berhak ke atas penulisan setiap blogger. Maka blogger harus bertanggungjawab dalam penulisannya supaya blog tidak mudah dipergunakan sebagai medium melepaskan kemarahan atau mewujudkan rasa benci-membenci.

Maksud aku, kita bukanlah tidak boleh menulis mengenai seseorang yang kita tidak suka. Bukanlah kita tidak boleh mengenai kelemahan kerajaan atau apa. Cuma di sini,kita risau apabila jaringan sosial blogger dengan masyarakat akan terputus apabila kita asyik berblog. Tapi ada juga blog yang dapat mendekatkan kita dengan masyarakat. Itu aku tak nafi. Dan ada juga orang kata blogger ada sisi lain. Maknanya luar orangnya lain,dalam blog dia lain. Itu aku tak tahulah sebab aku rasa aku begitu juga kerana realitinya aku adalah pendiam.Haih.


Apapun masa untuk aku menulis akan kembali menjadi terhad sebaik saja aku mula menyambung pengajian minggu depan. Mungkin sempat curi-curi posting menggunakan komputer rakan sebab aku mana mampu ada komputer hatta laptop sekalipun. Maka,perlunya aku belajar seikhlas mungkin supaya dapat aku membeli barang ini.

Bercakap mengenai ikhlas, biarlah kita melakukan kerja seikhlas mungkin. Kalau kita ungkit balik apa yang kita buat, mana pahalanya di situ? Kadangkala, aku pernah berdepan situasi begini. Contohnya, mahu bersihkan rumah. Ini contohlah. Aku dah tentu jarang nak bersihkan rumah sewa tapi sebolehnya aku jagalah supaya tidak kotor. Alih-alh datang pula orang maki kau, " Kau ni malas betul nak sapu lantai ni. Cubalah buat kerja sikit. Ini tak, asyik aku aje yang nak bersihkan."

Itu yang aku cakap tadi. Aku tak kisahlah kalau dia nak maki aku pemalas ke apa tapi kalau dah ungkit kerja yang dia buat, baik tak payah buat kan. Demi menjaga hubungan silaturrahim terpaksalah aku berdiam diri dan buat seadanya. Aku cerita bukan apa, sebab benda ini dah terjadi banyak kali pada aku. Walaupun aku tidak serajin mana atau orang kadangkala terlepas pandang kerajinan aku(hehe), aku tidak mahu ungkit apa yang aku dah sumbangkan.

Jadi kesimpulan aku di sini, janganlah kita mengungkit apa yang sudah kita lakukan semata-mata orang itu tidak mengikut cara kita. Apa guna kau menyumbang sesuatu untuk kau ungkitkan balik malah ia akan hanya buat orang menyampah dengan tindakan kau kerana ia seumpama mahukan balasan dan pujian orang sekeliling.

P/S- Tengok, aku sudah menjadikan blog ini melepaskan kemarahan. Cakap tak serupa bikinlah aku ini.Takpe,kali ini dimaafkan,cuma berpesan-pesan. Haha.

4 comments:

mmsyah said...

ahhh...xde2.ko sama je ejai!

eJAI said...

yeke?ape yg sama daa??

mmsyah said...

trima kaseh...
sama-sama...

eJAI said...

owhh...ya2

 
Google Analytics Alternative